Każdy z nas chociaż raz korzystał z usług kurierskich. Niektórzy zawodowo wysyłają mnóstwo paczek kurierskich każdego dnia. Niektórzy prywatnie z kuriera korzystają tylko sporadycznie wysyłając paczki okazyjnie do kuzyna w Poznaniu czy znajomych w Anglii.
Nie ważne czy wysyłasz paczkę kurierską do Warszawy czy tanią przesyłkę kurierską do Holandii, czy też wysyłasz towar na palecie ma dla Ciebie znaczenie przewidywany termin dostawy oraz gwarantowany termin dostawy.
Warto więc zweryfikować swoje wiadomości na ten temat.
Co różni przewidywany termin dostawy od gwarantowanego?
Oba terminy są ujęte w regulaminie lub w szczegółowych warunkach wykonywania usług każdego z przewoźników.
Ma to zasadnicze znaczenie ponieważ przekroczenie gwarantowanego terminu dostawy kurierskiej skutkuje konsekwencjami finansowymi dla przewoźnika.
Za chwilę rozwinę ten temat, ale w skrócie:
- przewidywany termin dostawy to czas, w którym z prawdopodobieństwem 95-99 % paczka lub paleta zostanie doręczona do odbiorcy licząc od dnia jej odbioru
- gwarantowany termin dostawy określa maksymalny czas w jakim firma kurierska zobowiązuje się doręczyć paczkę do określonej lokalizacji
Czy odbiór paczki jest gwarantowany?
Firmy kurierskie, takie jak UPS, DPD, czy DHL starają się, aby większość zgłoszonych przez Klientów odbiorów zrealizowana została w terminie jaki przewidział Nadawca. Czasami jednak z różnych powodów, czy to losowych czy logistycznych, odbiór taki nie może się odbyć . Jest on wtedy realizowany w innym terminie.
Odbiór paczki od Nadawcy nie jest gwarantowany. W przypadku opóźnienia odbioru, lub konieczności jego ponowienia Nadawcy nie przysługuje odszkodowanie.
Nie oznacza to jednak, że firmy kurierskie nie przykładają się do realizacji swoich działań. Terminowa realizacja odbiorów jest jednym z podstawowych czynników jakościowych każdej firmy kurierskiej.
Jeżeli Wasz odbiór nie odbył się w wyznaczonym przez Was terminie skontaktujcie się koniecznie z wybranym Przewoźnikiem:
- kontakt do kuriera DHL
- kontakt do kuriera DPD
- kontakt do kuriera UPS
- kontakt do kuriera Inpost
- kontakt z serwisem KurierNet
- Logistyka odgrywa kluczową rolę w obsłudze zarówno firm
- GLS Poland: Świętujemy 25 lat dostarczania historii
- Wysyłka palet do Europy – jak to działa?
- Odbiory przesyłek Inpost w sklepach Żabka
- InPost- usługa Urząd24
Przewidywany termin dostawy, czyli jaki?
Każda firma kurierska określa na podstawie własnych doświadczeń i możliwości logistycznych, w jakim czasie jest w stanie odebrać i doręczyć przesyłkę do odbiorcy. Dla każdej z firm ma to zasadnicze znaczenie, a więc zazwyczaj dostawy są realizowane następnego dnia roboczego po odebraniu paczki. „Zazwyczaj” oznacza w zależności od firmy kurierskiej doręczenie ponad 95 – 98 % przesyłek w deklarowanym terminie.
Także, jeżeli chodzi o paczki kurierskie realizowane na terenie Polski przewidywany termin dostawy wynosi zazwyczaj 1 dzień roboczy.
Inaczej ten okres wygląda w przypadku palet czy też paczek międzynarodowych. Tutaj w zależności czy dostawa realizowana jest do Niemiec, czy do Irlandii przewidywany czas dostawy może się różnić, ale zazwyczaj to minimalny okres w jakim paczki są dostarczane na dane terytorium.
Przewidywany czas dostawy to okres w jakim paczka zostanie doręczona do odbiorcy z prawdopodobieństwem 95-99 %.
Czy okres ten może się zmieniać? Tak zdecydowanie! Zwłaszcza w okresie tak zwanych szczytów paczkowych przed świętami Bożego Narodzenia lub Wielkanocą. W tym okresie firmy kurierskie starają się utrzymać jednodniowy termin dostawy, ale prawdopodobieństwo jej realizacji spada. W grudniu, a zwłaszcza w ostatnim tygodniu przed świętami należy się spodziewać realizacji dostawy w 2 a czasami nawet w 3 dni robocze.
A co z odszkodowaniem za przekroczenie terminu dostawy?
W tym momencie dochodzimy do setna sprawy. Przewidywany termin dostawy nie jest gwarancją!
Mimo, iż dłuższa dostawa paczki może być dla Was bardzo kłopotliwa i czasami nieść za sobą pewne konsekwencje, ale nie może być podstawą do żądań reklamacyjnych wobec firmy kurierskiej.
Oczywiście do pewnych granic czasowych. Każda z firm kurierskich obowiązuje również gwarantowany termin dostawy. Jest to okres gwarantowany, w którym dana firma kurierska zobowiązuje się doręczyć przesyłkę kurierską.
Jeżeli się to nie uda z winy przewoźnika, macie prawo do złożenia reklamacji i uzyskania odszkodowania.
Jakie odszkodowanie za przekroczenie terminu dostawy?
Nie możemy tutaj spodziewać się rewelacji. Prawo Przewozowe ściśle reguluje tą kwestię i zobowiązuje Przewoźnika do zwrotu jedynie kosztów transportu paczki. W przypadku firmy DHL zwracane jest 50 % kosztów przewoźnego. W przypadku pozostałych przewoźników zwracany jest pełny koszt transportu.
Nieskuteczne są żądania inne, związane z opóźnieniem dostawy takie jak: odwołanie wizyty u lekarza, przestój linii produkcyjnej czy też koszty urlopu w oczekiwaniu na paczkę.
Jakie są terminy dostawy kurierów w serwisie DHL, a jakie w DPD?
Poniżej prezentujemy zestawienie naszych przewoźników, wraz z informacją o przewidywanych i gwarantowanych czasach dostawy paczek.
Przewoźnik/Usługa | Przewidywany termin dostawy | Gwarantowany termin dostawy |
DPD paczki krajowe | D+1 | D+2 |
DPD paczki krajowe – nadanie w punkcie PickUp | D+1 | D+5 |
DPD paczki zagraniczne | D+5 | D+7 dla krajów z półwyspu skandynawskiego D+14 |
DHL paczki | D+1 | D+14 |
DHL palety | D+2 | D+14 |
UPS Standard paczki krajowe | D+1 | D+3 |
UPS Express Saver paczki krajowe | D+1 | D+1 |
Inpost | D+1 | D+2 |
Co oznacza np. D+1? D oznacza dzień nadania paczki, a jedynka określa 1 dzień roboczy. Skrót D+1 oznacza, że paczka zostanie doręczona następnego dnia roboczego po odebraniu od Nadawcy
W przypadku samodzielnej dostawy paczki do punktu DPD PickUp zgodnie z Szczególnymi Warunkami Świadczenia Usług DPD Polska Sp. z o.o. dniem nadania paczki dostarczonej do punktu DPD Pickup jest najpóźniej następny dzień roboczy po dniu pozostawienia paczki. Gwarantowany termin dostawy paczek obsługiwanych w sieci DPD Pickup wynosi 5 dni roboczych.
To daje mozliwosc firmom kurierskim na kantowanie i to bardzo mocno klientow . pobieranie oplat za uslugi extra D+1 . i nie jest to gwarancja dostawy . Mam sytuacje z epaka wybralem opcje dostawy nastepny dzien do 12 extra oplata -kupa siana , wybralem dpd , kurier nie odebral paczki(odrzucil zlecenie na bazie ) a teraz epaka twierdzi ze nie zawarla ze mna umowy , i bawimy sie w kotka i myszke wymiana maili . paczka lezy , a w najgorszym wypadku odwruca sie dupa i powiedza ze moga zwrocic koszta bez poniesienia zadnych z tym zwiazanych konsekwencji -zenada