Zakupy spożywcze online

Zakupy spożywcze online to najszybciej rozwijający się dział e-commerce. Co warto wiedzieć na ten temat?

Zakupy spożywcze online to już nie pieśń przyszłości.Z pewnością w związku z pandemią koronawirusa coraz więcej z nas spróbowało tej formy dostawy produktów do domu. Sprawdź, kiedy dorównamy pod tym względem zachodnim rynkom i co jeszcze warto wiedzieć na temat wirtualnego handlu żywnością.

Rynek internetowych zakupów spożywczych w Polsce

Bez wątpienia rynek e-grocery, czyli zakupów spożywczych przez Internet, dość długo nie wzbudzał w Polsce przesadnego zainteresowania. Podczas gdy w Europie Zachodniej czy za oceanem rozwijał się błyskawicznie. Obecnie jednak sytuacja w kraju dynamicznie się zmienia. Większe możliwości technologiczne już jakiś czas temu pozwoliły wyeliminować wiele problemów obniżających komfort zamawiania. Niewątpliwie ograniczenia związane z niedzielnym zakazem handlu czy, ostatnio, globalną pandemią zwróciły wielu konsumentów właśnie ku e-zakupom. Najpopularniejsze są sklepy internetowe znanych sieci marketów, np. Tesco, Carrefour. Chociaż istnieją również sklepy z produktami spożywczymi, które działają wyłącznie w sieci – jak np. Frisco.pl.

Dlaczego zakupy spożywcze online zyskują na popularności?

Coraz więcej osób przekonuje się, że wirtualnie można kupować nawet codzienne produkty. Niewątpliwie pomogły w tym zmiany w prawie – ograniczono handel w niedziele, przez co zakupy w pozostałe dni tygodnia, a szczególnie w soboty, wiążą się obecnie z większymi kolejkami. Bezsprzecznie rozwiązaniem bolączek związanych z marnowaniem czasu na niewygodne zakupy w tłumie jest właśnie Internet.

Coraz bardzie świadomie korzystamy też z usług kuriera w codziennych sprawach. Wysłanie paczki do kuzyna w innym mieście zamiast wycieczka do niego nie jest już niczym dziwnym.

Polacy zaczynają sobie cenić jednak nie tylko czas, ale również wygodę. Możliwość zrobienia zakupów bez wychodzenia z domu jest istotna dla wszystkich zapracowanych. Ze względu również na globalną pandemię koronawirusa stało się to sposobem również na zwiększenie własnego bezpieczeństwa. Bez wątpienia ograniczenia w poruszaniu się i zaostrzenie środków bezpieczeństwa związane ze stanem epidemii w Polsce sprawiły, że spożywczym sklepom internetowym błyskawicznie zapełniły się grafiki dostaw na kolejne tygodnie. Oczywiście taki stan wywołany jest wyjątkową sytuacją, jednak pozwala sądzić, że wielu klientów pozostanie już przy tej formie zakupów.

Prawdopodobnie nawet po zakończeniu pandemii koronawirusa wielu klientów pozostanie on-line. Pozytywne doświadczenia z zakupami przez internet zachęcą ich do korzystania z tej formy zakupów również w późniejszym okresie.

Sprawdź jak tanio wyślesz paczkę z Kuriernet.pl

Paczki do Niemiec już od 47,44 zł brutto

Korzyści z zakupów spożywczych online

Zakupy spożywcze online przekonują coraz więcej osób, ponieważ mają wiele zalet. Mowa tu przede wszystkim o:

  • szybkości
  • wygodzie
  • niejednokrotnie niższych cenach niż w tradycyjnych kanałach sprzedaży
  • wysokiej jakości produktach ( także tych świeżych – np. owocach, warzywach czy pieczywie)
  • szerszej ofercie produktowej – w e-spożywczaku można dostać o wiele więcej wyszukanych produktów niż w tradycyjnym sklepie
Zakupy spożywcze online dostarczają szeroki wybór produktów
Szeroki wybór produktów możliwy jest jedynie w spożywczym sklepie internetowym

Bez wątpienia to czynniki, które na pewno pozwolą się rozwinąć rynkowi e-grocery niezależnie od sytuacji gospodarczej w kraju, która obecnie jest niepewna.

Spożywcze zakupy przez Internet – wyzwania

Zwiększone zainteresowanie rynkiem e-grocery obnażyło jednak pewne problemy, z jakimi wciąż się zmaga. Sieć dystrybucji nawet największych marketów nie jest wystarczająco rozwinięta. Możliwości kompletowania zakupów oraz dostawa ich za pośrednictwem kurierów są ograniczone. Bez wątpienia w obecnej sytuacji prowadzi do bardzo długiego (nawet kilkutygodniowego) oczekiwania na zamówienie. Generuje to też problemy związane z dostępnością określonych produktów.

Spożywcze sklepy internetowe są wyposażone w nowoczesne systemy, które automatycznie umieszczają na stronie informację o stanie magazynowym konkretnego towaru. Jest to jednak stan odnotowywany w momencie zamówienia. Wiele dni później, gdy wreszcie dochodzi do dostawy, sytuacja może okazać się diametralnie inna. W niektórych przypadkach oznacza to, że klient otrzymuje niekompletne zamówienie.

Z pewnością dużym wyzwaniem jest również zapewnienie odpowiedniego systemu zwrotu towarów do sklepu internetowego. Choć większość towarów będących w ofercie e-sklepu spożywczego może być wyłączonych z możliwości zwrotu to jednak Klient musi być w odpowiedni sposób o tym poinformowany.

Nowoczesny handel spożywczy przez Internet – rozwiązania

Firmy chcące rozwijać się w segmencie e-grocery powinny przyjrzeć się przede wszystkim możliwości sprawnych dostaw do klientów i błyskawicznego uzupełniania magazynów

Bez wątpienia ważny w takich przypadkach jest sprawdzony partner logistyczny mający dostęp do szerokiej oferty kurierów. Ograniczanie się do jednego przewoźnika może okazać się wąskim gardłem całego biznesu.

Jak jeszcze sprawić, by spożywcze zakupy online przyciągnęły jeszcze więcej klientów?

  • Dobrym pomysłem jest rozszerzenie zasięgów dostaw . Niewątpliwie to mieszkańcy małych miasteczek, wsi i dalszych przedmieść mają największą trudność dokonania kompleksowego zaopatrzenia. Szczególnie jeśli ograniczona jest ich mobilność. Sprawna sieć dystrybucji z użyciem np. przesyłek kurierskich transportowanych w odpowiednich warunkach może pomóc w osiągnięciu tego celu.
  • W niedalekiej przyszłości na pewno zaobserwujemy też dążenie do zapewnienia szybszych dostaw w miastach – realizowanych w kilka godzin.
  • Coraz częściej mówi się też o automatyzacji zakupów i możliwości ich odbioru ze sklepu o dowolnej porze. Poszukiwane są rozwiązania na zasadzie zbliżonej do paczkomatu.

Ze względu na duże zainteresowanie, firmy oferujące sprzedaż produktów spożywczych online musiały szybko podjąć kroki związane z podniesieniem jakości obsługi, dlatego zapewne przekonamy się już niebawem, w którą stronę pójdzie rozwój tego rynku.

About the author

Łukasz Domagała

Z branżą kurierską jestem związany już ponad 12 lat.
Współtworzę serwis Kuriernet.pl realizując tam swoją pasję i zamiłowania.
Skontaktuj się ze mną wysyłając wiadomość na : biuro@kuriernet.pl

View all posts

1 Comment

  • W obliczach COVID ciężko jest znaleźć też termin w Auchan, E-Leclerc czy innych sklepach. Polecam tą stronę aby być na bieżąco z dostępnymi terminami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *