Nie sposób również nie wspomnieć o obecnej sytuacji, która zapoczątkowała, nazywaną przez wiele osób, „nową rzeczywistość”. Zapewne, wspomniany rozwój nie miałby możliwości postępowych, gdyby nie działalność informatyczna, dająca początek wielu serwisom osadzonym w sieci internetowej, za pomocą której konsumenci oraz firmy dokonują zakupów, właściwie bez wychodzenia z domu. Analizując rynek kurierski w obecnej postaci, warto zapoznać się z jego historią.
- Historia usług kurierskich, trudne początki Poczty Polskiej
- Pierwsza firma kurierska powstaje w USA. Dziś ma już ponad 113 lat.
- Niezadowolenie z usług Poczty Polskiej napędza rozwój firm kurierskich w Polsce
- E-commerce dźwignią usług kurierskich na świecie
- Najbardziej rozpoznawalne marki firm kurierskich w Polsce
- KurierNet.pl a rynek kurierski w Polsce
Historia usług kurierskich, trudne początki Poczty Polskiej
Początków globalnych usług kurierskich należy upatrywać się w starożytnym Rzymie. Miały one wtedy jednak zupełnie inną postać niż obecnie. Głównym przedmiotem, przekazywanym na odległość, były dokumenty lub informacje. Środek transportu stanowiła siła ludzkich nóg, a czas dostarczenia obliczano w tygodniach.
Na terenie Polski, pierwsze wzmianki o tego typu usługach pojawiają się w okresie panowania Zygmunta Augusta (1558 rok), kiedy to z jego inicjatywy powstało stałe połączenie Kraków- Wenecja, a do transportu używano koni. Przez lata, wraz z rozwojem rynku towarów, infrastruktury oraz popytem na usługi kurierskie, gałąź ta ewoluowała. Przed 1989 rokiem, liczba firm prowadząca tego typu działalność była bardzo mała, przede wszystkim z uwagi na właściwie brak prywatnego rynku przedsiębiorstw. Nie oznacza to, że nie było jej w ogóle. Rolę dzisiejszych przewodników pełniły państwowe spółki, takie jak: Cargo, Hatwig czy PKS. Nie była to jednak działalność o dominującym charakterze, lecz uzupełniającym. Niestety, korespondowało to także z bardzo niską jakością przewozów oraz ograniczeniem transportu jedynie do małych przesyłek.
Wtedy też, początki wzięły znane do dzisiaj przesyłki konduktorskie. W pozostałym zakresie (głównie listy), rynek był obsługiwany przez Pocztę Polską, mającą niemalże monopol w tym aspekcie. Jak można się domyślać, usługi te nie odznaczały się terminowością dostaw czy też o bezpieczeństwem. Spółka, która miała swoje polityczne źródła, niejednokrotnie pełniła funkcję „filtrującą” względem przesyłanych informacji.
Wyceń swoją paczkę kurierską
Paczki do Polski już od 16,80 zł brutto
Pierwsza firma kurierska powstaje w USA. Dziś ma już ponad 113 lat.
Właściwy rozwój branży usług kurierskich można datować na początek XX wieku (1907 rok), kiedy w Stanach Zjednoczonych pojawiła się pierwsza firma o nazwie American Messenger Company (dzisiejsze UPS). Dzięki wypracowanym schematom oraz długiej historii na rynku, stała się liderem w transporcie przesyłek. Po około 75 latach, również i na ziemiach polskich pojawiła się firma Servisco. Była to odpowiedź na rosnące niezadowolenie Klientów obsługą przez Pocztę Polską. Miało to stanowić również próbę oderwania się od upolitycznionej spółki. Należy jednak pamiętać, że mimo propagandy, funkcjonowała ona w państwie o polityce i gospodarce centralnie sterowanej, co wiązało się niejako bezpośrednio z określonymi „zadaniami” na rzecz władzy.
Niezadowolenie z usług Poczty Polskiej napędza rozwój firm kurierskich w Polsce
Kolejno, w 1984 roku Cargo zawarło współpracę z DHL Worldwide Express. Miało to nie tylko znaczenie dla samej firmy, ale również stymulacyjnie wpłynęło na Pocztę Polską, która dostrzegając dosyć dynamicznie postępujący ubytek klientów, postanowiła polepszyć jakość swoich usług oraz zwiększyć ich zakres.
Sytuacja uległa zmianie po 1989 roku, kiedy własność prywatna oraz prowadzenie działalności w sposób samodzielny zyskały przymiot realności. Skutkowało to pojawieniem się takich firm jak Masterlink, Kurierserwis czy Stolica, która później została przekształcona na Messenger Service Stolica S.A.
Zarabiaj na przesyłkach kurierskich z Kuriernet.pl
Nawet 50 zł za jedną paczkę
Wiele ze wskazanych firm działa na naszym rynku do dnia dzisiejszego, oczywiście pod zmienioną nazwą. Niektóre z nich zostały także wchłonięte lub połączone, głównie przez zagraniczne spółki dokonujące ekspansji na terenie naszego kraju. Należy także wspomnieć, że pierwsze lata funkcjonowania kurierskiego biznesu w Polsce wiązały się z tym, że był to „towar luksusowy”. Nie każdego obywatela było stać na to, by korzystać z tego typu usług, zwłaszcza ze świadczeń międzynarodowych. Niemniej jednak, z upływem lat, sytuacja uległa pozytywnej zmianie. Na rynku europejskim oraz światowym pojawiło się wiele przedsiębiorstw obsługujących firmy oraz klientów detalicznych w zakresie przesyłek.
Obecnie, usługi te są w cenach pozwalających na skorzystanie z nich właściwie przez każdego klienta. Zmianie uległ również czas realizacji- transport paczki czy palety nie trwa już kilka tygodni, a jedynie parę dni. Wiele przesyłek jest realizowanych niemal niezwłocznie po nadaniu (np. express na drugi dzień).
Branża paczek kurierskich ta nie pozostaje jednak autonomiczna. Współpracuje z firmami ubezpieczeniowymi w zakresie produktów dodatkowych, które cieszą się dużym zainteresowaniem. Istotnym czynnikiem rozwoju są przesyłki międzynarodowe realizowane nie tylko na terenie Europy, ale również obejmujące kraje azjatyckie czy Stany Zjednoczone.
E-commerce dźwignią usług kurierskich na świecie
W tym miejscu nie sposób nie wspomnieć o jednym z najbardziej popularnych portali zakupowych na świecie, jakim jest AliExpress. Mimo powszechnie wyrażanej ironii w stosunku do towarów bliźniaczo podobnych względem sygnowanych drogimi markami, witryna ta zyskuje coraz więcej zwolenników. Sprzedaż w tym zakresie zapewne jest istotnym, o ile nie najważniejszym aspektem, jednak nie funkcjonowałaby bez sprawnie działającego mechanizmu dostaw. Ten zagwarantowany jest z jednej strony przez najbardziej popularne firmy kurierskie na świecie, takie jak np. DHL, UPS czy FedEx, z drugiej natomiast przez współpracę Chińskiej Poczty Publicznej z Pocztą Polską.
Najbardziej rozpoznawalne marki firm kurierskich w Polsce
Obecnie, na polskim rynku do najbardziej znanych zagranicznych firm kurierskich należą:
Nazwa firmy | Kraj siedziby | Rok utworzenia przedstawicielstwa w Polsce | Serwis lokalny | Serwis krajowy | Serwis zagraniczny |
DHL Worldwide Express | USA | 1984 | X | X | |
RGW Express | NIEMCY | 1990 | X | ||
TNT Express Worldwide | HOLANDIA | 1992 | X | X | |
Airborne Express | USA | 1996 | X | ||
FedEx | USA | 1997 | X | ||
OCS | JAPONIA | 2002 | X | ||
UPS | USA | 2005 | X | X | X |
DPD | NIEMCY | 2007 | X | X | X |
Źródło: Pliszka M. Rynek usług kurierskich w Polsce, Słupsk 2008, str. 115-117.
Należy zauważyć, że właściwie wszystkie wskazane przedsiębiorstwa funkcjonują na naszym rynku kilka lat. Pozwoliło to na realizację dużej liczby zleceń oraz zyskanie zaufania Klientów.
Obecnie, firma FedEx rozpoczyna proces stopniowego wchłonięcia przedsiębiorstwa, jakim jest TNT, co skutkuje między innymi zmianą barw firmy, systemu zamówień, a także rozszerzeniem oferty, zwłaszcza dla Klientów biznesowych.
Do firm, które zapoczątkowały swoją działalność w Polsce i nadal funkcjonują, ale częstokroć pod zmienioną nazwą oraz zarządem, należą między innymi:
Nazwa firmy | Rok założenia | Siedziba firmy | Serwis lokalny | Serwis krajowy | Serwis zagraniczny |
Servisco | 1982 | Warszawa | X | X | X |
Masterlink Express | 1991 | Warszawa | X | X | X |
Eurokurier | 1993 | Tarnowskie Góry | X | X | X |
Messenger Service Stolica | 1993 | Warszawa | X | X | X |
Arrows Service | 1994 | Warszawa | X | X | |
Goniec | 1994 | Warszawa | X | X | |
Opek | 1994 | Łomianki | X | X | X |
Poland Express | 1996 | Zielonka | X | X | X |
Bestexpress | 1996 | Warszawa | X | X | |
Sprinter | 1996 | Warszawa | X | X | X |
Victorio | 1996 | Warszawa | X | X | |
X-press Couriers | 1996 | Warszawa | X | X | X |
Siódemka | 1997 | Warszawa | X | X | X |
Transervis | 1997 | Warszawa | X | X | X |
Spedexpress | 1998 | Warszawa | X | X | X |
Quriers | 1998 | Warszawa | X | X | |
Szybka Paczka | 1998 | Gądki k. Poznania | X | X | X |
Koliber Express | 1999 | Warszawa | X | X | X |
Riders Express | 1999 | Warszawa | X | X | X |
Agap | 2001 | Warszawa | X | X | |
Raffo | 2002 | Warszawa | X | X | X |
City Bike | 202 | Warszawa | X | X | |
Bis Centro Car | 2004 | Wrocław | X | X | X |
Błyskawica | 2004 | Gdańsk | X | ||
Maraton | 2004 | Warszawa | X | X | |
Kurierzy Rowerowi | 2005 | Warszawa | X | ||
Pack Kurier | 2006 | Zgorzelec | X | X | X |
Bike Post | 2007 | Warszawa | X | X | |
Jampi Express | 2007 | Kraków | X | X |
Źródło: Pliszka M. Rynek usług kurierskich w Polsce, Słupsk 2008, str. 115-117.
Servisco był jednym z pierwszych podmiotów na naszym rynku świadczącym tego typu usługi- od 2003 roku pracuje pod szyldem DHL Worldwide Express (podobnie jak Masterlink Express, funkcjonujący od 2006 pod nazwą DPD). W 2005 i 2006 roku doszło także do przejęcia firmy Eurokurier przez UPS Polska oraz Szybkiej Paczki przez GLS Polska.
KurierNet.pl a rynek kurierski w Polsce
Kuriernet.pl rozpoczął swoją działalność w 2009 roku. Można więc uznać, że rozwijaliśmy się wraz z poszerzeniem rynku kurierskiego w Polsce. Przewodnią myślą zawsze było, z jednej strony, dostarczenie Klientowi usług najlepszych firm kurierskich, z drugiej natomiast dopilnowanie, aby zamówione zlecenie zostało zrealizowane na najwyższym możliwym poziomie. Obserwując rynek i wsłuchując się w sugestie Kontrahentów, stopniowo udoskonalaliśmy nasz portal oraz dobieraliśmy współpracowników w oparciu o najbardziej rygorystyczne kryteria. Przez niemal 11 lat stworzyliśmy sprawnie działający mechanizm zamówień oraz obsługę Klienta na bardzo dobrym poziomie, jednocześnie przekazując opłacalną i ciekawą ofertę. Za pośrednictwem Kuriernet.pl, możliwe jest przesłanie niemalże każdej przesyłki (paczki, koperty, palety, przesyłki dłużycowe i wiele innych) właściwie w każdy zakątek Europy i Świata. Ponadto, stworzenie ciekawych i opłacalnych programów lojalnościowych (konto Skarbonka) oraz oferty na tanią przesyłkę kurierską daje możliwość zaoszczędzenia nie tylko czasu, ale też środków finansowych.
Kuriernet.pl współpracuje obecnie z takimi firmami, jak:
– Hellmann,
– Pallex,
– UPS,
– DPD,
– DHL,
– InPost.
Jak wskazuje ranking, przeprowadzony przez wiodącą firmę na naszym rynku zajmującą się zbieraniem opinii Klientów na temat podmiotów usługowych, większość z przedsiębiorstw, z którymi podjęliśmy współpracę, zajmuje wysokie miejsce.
Oczywiście, możliwe jest w tym zakresie tworzenie komentarzy i wyciąganie rozmaitych wniosków, jednak liczby wydają się „mówić same za siebie”. Jako firma jesteśmy zadowoleni, że nasz „biznesowy nos” pozwala nam na współpracę z liderami branży kurierskiej w Polsce. Pamiętajcie jednak, że nie powiedzieliśmy ostatniego słowa, a nasze plany są bardzo ambitne.