Dla większości z nas, 29 września jest kolejną nic nieznaczącą datą. Właściwie, nie różni się ona niczym od każdego innego dnia. Czy jednak nie powinniśmy w tym terminie posłać dodatkowy uśmiech w kierunku pewnej grupy zawodowej? 29 września jest bowiem międzynarodowym dniem kuriera i przewoźnika. Nie zapomnij o prezencie dla kuriera 😊
29 września – Międzynarodowy Dzień Kuriera i Przewoźnika
Jak wspomniano, dzień ten jest oficjalnie uznany za święto kurierów i przewoźników. Nie było tak jednak od samego początku historii firm kurierskich. Przypomnijmy, że właściwie pierwsze wzmianki o przekazywaniu informacji na odległość sięgają starożytności. Od tego czasu, sporo się zmieniło, głównie za sprawą ciężkiej pracy osób odbierających i dostarczających nasze paczki. Dzień ten jest związany ze świętym Archaniołem Gabrielem, patronem wspomnianych kurierów i przewoźników.
Archanioł Gabriel – patron kurierów i przewoźników
Postać ta występuje nie tylko w tradycji stricte chrześcijańskiej, ale również w judaizmie czy religii muzułmańskiej. Jest jedną z najważniejszych biblijnych postaci religijnych jako najwyższy rangom anioł. Jest symbolem zmartwychwstania, kary, śmierci i objawienia, a jednocześnie strzeże raju. Spośród wielu zawodów i zajęć, których jest patronem, należy wymienić filatelistykę, pracowników łączności, kurierów, radio, telewizję oraz dyplomatów.
Jak świętować dzień kuriera?
Spośród wielu świąt, które nie są powszechnie znane, występuje również dzień kuriera. Pomimo że właściwie rynek przewoźników rozwija się prężnie na terenie naszego kraju od 1989 roku, to mało osób wie o dacie 29 września. Wielu klientów, którzy na co dzień korzystają z usług firm przewozowych, dowiadując się o tej okazji, zadaje sobie pytanie: w jaki sposób ją celebrować? Odpowiedź wydaje się bardzo prosta i postulowana przez założony w kwietniu 2010 roku Związek Zawodowy Kurierów i Pracowników Firm Przewozowych- wystarczy uśmiech, miłe słowo czy chociażby podanie ręki. Nieco inaczej ten dzień wspomina Kościół, który z tej okazji odprawia liczne msze ku czci wspomnianego Archanioła Gabriela.
Znaczenie kurierów w naszym życiu
Pomimo iż traktuje się ten zawód jako jeden z wielu, a niejednokrotnie, niestety umniejsza się jego znaczeniu, jest on bardzo istotny. Dzieje się tak za sprawą stale rozwijającego się rynku e-commerce oraz stopniowego odejścia od przewoźnika państwowego, jakim jest Poczta Polska. Jak wskazują statystyki, każdego roku rośnie liczba obsługiwanych zleceń. Rokrocznie wzrasta także liczba firm kurierskich, które świadczą między innymi usługi przewozowe.
Określenie „między innymi” jest związane z faktem, iż od dłuższego czasu pełnią one funkcje zintegrowanych przedsiębiorstw logistycznych. Oczywiście, większość z Konsumentów dostrzega jedynie podstawowy aspekt pracy tych podmiotów, jakim jest odbieranie i doręczanie przesyłek. Jest to jednak tylko niewielki ułamek świadczonych usług, do których należy dołożyć również obsługę magazynową, celną, logistykę sprzedaży czy obsługę zobowiązań.
Dzieje się tak głównie z uwagi na rosnącą konkurencję wśród firm kurierskich oraz wynika z faktu, iż oczekiwania Klientów zmierzają ku otrzymaniu kompleksowej usługi, która zaczyna się od momentu akceptacji zamówienia przez dostawcę i kończy w momencie, kiedy środki za nie trafią na odpowiednie konto.
Firmy kurierskie w Polsce
Polski rynek jest wyjątkowo dynamiczny w zakresie rozwoju usług kurierskich. Jeszcze przed rokiem 1989, istniało kilka firm przewozowych, które w przeważającym stopniu były podmiotami państwowymi. Wraz z upowszechnieniem się własności prywatnej doszło do oddania ich w ręce przedsiębiorców dysponujących prywatnym kapitałem. Miało to zdecydowanie pozytywny wydźwięk z uwagi na ich rozwój systemowy, technologiczny, ale także terytorialny. Z czasem zostały one wchłonięte przez duże, międzynarodowe korporacje kurierskie, które upatrując szansy rozwoju na naszym terytorium rozpoczęły swoją ekspansję. Obecnie, w Polsce funkcjonuje około 70 podmiotów świadczących usługi przewozowe, zarówno o zasięgu lokalnym, ogólnopolskim, jak i międzynarodowym. Oczywiście, spośród tak dużej liczby przedsiębiorstw prym wiedzie około 10 najbardziej znanych i najczęściej wybieranych. Należą do nich, między innymi, DPD, Raben, UPS, Geis, FedEx oraz InPost.
Brokerzy kurierscy ułatwiają pracę i zmniejszają koszty paczek kurierskich
Poza firmami kurierskimi pojawia się coraz więcej platform, które pośredniczą pomiędzy konsumentem a podmiotem przewożącym. Jednym z nich jest platforma Kuriernet.pl. Nasza działalność, w prostym ujęciu, sprowadza się do wybierania najbardziej zaufanych i sprawdzonych firm spośród wielu funkcjonujących na rynku. Poza tym, ważnym aspektem jest także cena, którą możemy zaproponować za docelową usługę. Dzięki żmudnym negocjacjom, dobrym relacjom biznesowym i chęci bycia najlepszym, możemy Państwu dostarczyć usługi w najbardziej atrakcyjnych cenach, które nie ujmują jakości. Kuriernet.pl stale wsłuchuje się w potrzeby swoich kontrahentów, do których należą zarówno podmioty prywatne, jak i firmy. Właśnie dlatego, wybierając naszą platformę, można skorzystać z usług przedsiębiorstw o wszechstronnym profilu, również specjalistycznym.
Cechy dobrej firmy kurierskiej
Aby wskazać wszystkie pożądane cechy firmy kurierskiej, konieczne byłoby spisane setek, o ile nie tysięcy historii pojedynczych osób. Niestety, nie jest to możliwe z uwagi na kwestie techniczne i merytoryczne. Nie ulega jednak wątpliwości, że funkcjonuje swoiste „abecadło”, bez którego przewoźnik i jego pracownicy nie zyskają sympatii Klientów. Oto one:
- Punktualność. Cecha ta jest ważna zarówno w biznesie, jak i w przypadku przesyłek osobistych. Dlaczego? Bo punktualność to zaufanie, pieniądze, czyjś uśmiech i kolejna załatwiona sprawa, którą możemy wykreślić z długiej listy naszego kalendarza. Oczywiście, w trakcie transportu mogą zdarzyć się sytuacje wpływające na wydłużenie jego czasu, których nie można przewidzieć. Jednak w tym aspekcie „punktualność” rozumiana jest jako dołożenie wszelkich starań, aby nadana przesyłka dotarła do adresata w możliwie najszybszy sposób.
- Przyjazne usposobienie i kultura osobista. Ta cecha powinna oczywiście pojawić się po obu stronach kontraktacji- zarówno u zamawiającego usługę, jak i u podmiotu, który ją świadczy. Jest ona bardzo ważna, ponieważ stosunki, jakie nawiązujemy z kurierem lub firmą przewozową, wielokrotnie są jednym z istotnych filarów prowadzonej przez nas działalności. Wiele firm bowiem swój biznes opiera właśnie na wysyłaniu towarów. Zatem, ich przewóz w kulturalnym nastroju jest niejako wizytówką firmy.
- Dobra cena. Wiele osób zapewne jest znudzona tym argumentem, bo przecież każdy chce taniej. Oczywiście, nie powinno być to ukierunkowane na obniżanie cen kosztem jakości czy bezpieczeństwa. Wskazane słowa „jakość” oraz „bezpieczeństwo” nie odnoszą się jedynie stricte do przewożonych towarów, ale także do zatrudnienia ludzi w godnych i dostatnich warunkach. Pamiętajmy, że trzonem firmy kurierskiej nie są przesyłki, samochody czy logo, ale ludzie.
- Liczne produkty dodatkowe. Podstawową usługą, bez wątpienia, jest transport przesyłek. To na tym właśnie powinna być skupiana cała uwaga. Ważne jednak, aby zaproponować swoim Klientom produkty, które gwarantują pewność i bezpieczeństwo. Należą do nich ubezpieczenia transportowe oraz możliwość przesłania paczki za pobraniem.
- Współpraca z zaufanymi podmiotami. Nic nie mówi tak dużo o firmie kurierskiej jak jej kontrahenci, za pomocą których dociera do Klientów. Zaufany pośrednik to jedna z kluczowych wizytówek przedsiębiorstwa, wystawiający jej świadectwo jakości i gwarancji usług na najwyższym poziomie.
Jak wskazano, zawód kuriera jest konglomeratem wielu elementów, do których należą nie tylko profesjonalizm i dobre poznanie rynku, ale również osobowość i właściwy charakter. To wszystko składa się na bardzo popularne i znane wielu osobom słowo- sukces. Nie jest to jedynie sukces biznesowy, finansowy czy osobisty, a właściwie wypadkowa tych wszystkich aspektów, jakim jest sukces społeczny. Jeśli zatem 29 września zamówimy odbiór przesyłki lub wczesną, poranną porą otrzymamy wiadomość informującą nas o zamiarze doręczenia paczki- pamiętajmy, że dla osób przemierzających tysiące kilometrów z naszymi przesyłkami nie jest to zwykły dzień. Przypominając o tak prostym i wydawać by się mogło banalnym zachowaniu jakim jest szeroki uśmiech, Kuriernet.pl dziękuje wszystkim kurierom i firmom przewozowym za kolejny rok współpracy i wysyłając pozytywne emocje, wierzy w kolejny, równie pozytywny okres.