Budynek o powierzchni 7,5 tys. m kw. wyposażony jest w 18 bram dla transportów liniowych, 50 kurierskich i 10 uniwersalnych. Dodatkowo posiada 950 m kw. powierzchni biurowej, punkt przyjęć i miejsca parkingowe dla samochodów kurierskich, linowych oraz klienckich. To opis najnowszej sortowni DHL w Mosznej pod Warszawą
Jeden z najnowocześniejszych obiektów w Europie
Według zapewnień przewoźnika to jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów w całej Europie. Docelowo obsługiwać ma go 90 pracowników.
W sortowni zastosowano unikalne systemy operacyjne i wykorzystano zaawansowany shoe-sorter najnowszej generacji. Jeśli chodzi o przepustowość sortowania, to udało się ją osiągnąć na poziomie 7,5 tys. przesyłek na godzinę. W ciągu miesiąca w obiekcie można przesortować aż 2,25 mln przesyłek.
– Obszar, który obsługuje ten terminal to lewobrzeżna część Warszawy i okolice – tłumaczy Marcin Polak. W przyszłości planowana jest ekspansja w kierunku Łodzi. Terminal w Mosznej to jedna z sześciu dużych sortowni firmy DHL na terenie Polski. Każdej nocy między nimi wysyłane są transporty. Przesyłki krążą, by zostać posortowane, a następnie rozwiezione do domów.
- Logistyka odgrywa kluczową rolę w obsłudze zarówno firm
- GLS Poland: Świętujemy 25 lat dostarczania historii
- Wysyłka palet do Europy – jak to działa?
- Odbiory przesyłek Inpost w sklepach Żabka
- InPost- usługa Urząd24
Serce terminala pracuje z pełną mocą
„Sercem” terminala jest nowoczesny tzw. shoe-sorter holenderskiej firmy Vanderlande. Pracę zaczyna o godzinie 14.30 – kończy następnego dnia o 7.30. – W nocy, gdy zjeżdżają przesyłki z transportów liniowych, czuć jak wszystko drży – opowiada Marcin Polak, kierownik terminala DHL Parcel. Sorter zajmujący prawie cały budynek rozdziela przyjeżdżające paczki do konkretnych kurierów, bądź wysyła je transportami do innych miast.
Co się dzieje z naszą paczką?
Proces rozpoczyna się od chwili, gdy do bram rozładunkowych podstawiają się samochody kurierskie lub tiry z paczkami. Paczki są odbierane od klientów w ciągu dnia samochodami kurierskimi. Tiry używane są do transportu paczek pomiędzy poszczególnymi sortowniami DHL.
Transport pomiędzy terminalami odbywa się zazwyczaj w godzinach nocnych, albo wieczornych, tak aby w miejscu docelowym paczki zostały jeszcze posortowane i rozdysponowane kurierom do dostawy.
Po przerzuceniu paczek na sorter maszyna dostosowuje prędkość ich poruszania się, by stworzyć z nich jeden rządek. Taśma przyspiesza, bądź zwalnia, a specjalne barierki mechanicznie korygują ustawienie paczki.
Laser zaczytuje dane przesyłki
Następnie paczki kierowane są pod laser. Na podstawie przyklejonego do paczki listu przewozowego zaczytuje on wszelkie dane niezbędne do odpowiedniego przekierowania paczki.
– Możemy sortować nie tylko po adresie odbiorcy, ale także po nazwie odbiorcy, ulicy, kodzie pocztowym, nazwie nadawcy i po wielu innych parametrach – mówi nam Polak dodając, że to nowość na naszym rynku.
Technologia ta pozwoliła na znaczne ograniczenie liczby pracowników do sortowania paczek.
Nie oznacza to wcale, że można ich całkowicie wyeliminować. Kontrolerzy na bieżąco, za pomocą tabletu, monitorują cały proces. Mogą w dowolnej chwili zatrzymać sorter. Skaner, niezbędny w ich pracy, wygląda jak z filmów science-fiction. Ekran urządzenia zakładają na przedramię, a niewielkich rozmiarów czytnik nakładają na palec wskazujący.
Obowiązkowe mierzenie i ważenie paczki
Każda przesyłka przechodząca przez sortownie jest również mierzona i ważona. Nie robi tego oczywiście człowiek, tylko wyspecjalizowana stacja wyposażona w certyfikowane wagi i skanery. Dokładność pomiaru jest bardzo wysoko, a błąd pomiarowy, który przekazywany jest do systemu to 1/100 cm czy kg.
Paczki, które nie mogą zostać obsłużone automatycznie na sorterze, tzw. paczki niestandardowe, przenoszone są do specjalnych koszy. Ich obsługa wymaga więcej czasu niż pozostałych paczek. Dlatego za obsługę paczek niestandardowych przewoźnik pobiera dodatkowe opłaty.
Sukces zaczyna się od zespołu
– W DHL pamiętamy również, że każdy sukces zaczyna się od zespołu. Terminal w Mosznej to nie tylko najwyższej klasy systemy logistyczne, ale także profesjonalny, wysoko wykwalifikowany zespół pracowników DHL Parcel. To ludzie z szerokim doświadczeniem i niezwykłą pasją. To oni są gwarancją pewności i najwyższej jakości usług, jakie finalnie oferujemy naszym klientom – podkreśla Agnieszka Świerszcz z DHL.