na sali sądowej

Bezpieczeństwo klientów firmy kurierskiej

Od kiedy platforma Kuriernet.pl rozpoczęła swoją działalność, priorytetową kwestią było bezpieczeństwo. Począwszy od asekuracji w zakresie wyboru podmiotów z którymi współpracujemy, przez usługi aż po przekazania środków pobranych na rachunek bankowy Klienta. Właśnie w tym celu wdrażaliśmy liczne procedury, weryfikowaliśmy w każdy możliwy sposób firmy, których usługi oferujemy, a wszelkie nieścisłości wyjaśnialiśmy w klarowny sposób.

Zagrożenia utraty danych

Niestety pomimo licznych zabiegów i szczerych chęci, rozwój technologii, która powinna nas wspierać i pomagać, powoduje, że czasem obraca się ona na naszą niekorzyść. Szeroko rozumiane media stale donoszą o atakach hakerskich na popularne strony, wirusach stworzonych w celu wykradania danych z telefonów komórkowych i innych działaniach mających znamiona czynów zabronionych. Również branża kurierska nie jest wolna od tego typu niebezpieczeństwa.

Zagrożenia dla branży kurierskiej

Branża kurieska oraz firmy działające w niej stale pracują nad nowymi rozwiązaniami. Wdrażanie aplikacji mobilnych, produktów internetowych i łączności mobilnej daje ogromne możliwości. Jak wszystko jednak, również i te produkty mają swoje negatywne strony.

Jedną z nich są próby wyłudzenia danych oraz pieniędzy. Kto jest za nie odpowiedzialny? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo ciężki.

Najlepszym określeniem z pewnością jest stwierdzenie, iż są to szeroko rozumieniu przestępcy. Zwykle nie występują oni jednak w postaci jednej osoby. Są to bardzo dobrze zorganizowane grupy, które tygodniami obserwują swoje ofiary.

Jak działają oszuści?

Aby opisać wszystkie sposoby, jakimi posługują się przestępcy konieczne byłoby napisanie całej książki. Problemem jest także to, że nowe „rozwiązania” w tym zakresie pojawiają się bardzo szybko. Ich innowacyjność powoduje, że są ciężkie do zidentyfikowania. Oto przykłady kilku z nich:

Wyłudzenie przez SMS.

Wiadomości tekstowe to jedne z najbardziej popularnych produktów oferowanych przez sieci komórkowe. Zamawiając odbiór przesyłki kurierskiej, konieczne jest podanie numeru telefonu. Nie dziwi nikogo zatem, jeśli otrzymuje od firmy transportowej. Właśnie dlatego, w tym przypadku ostrożność jest bardzo wskazana.

Przestępcy podszywając się pod wspomniane firmy, przesyłając do Klientów informacje o konieczności uiszczenia dodatkowych opłat za doręczenia przesyłki. Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie fakt, iż w wiadomości załączony jest link odsyłający do aplikacji bankowej za pośrednictwem którego można dokonać opłaty.

Konsekwencją nieodpowiedzialnego zachowania jest uzyskanie dostępu przestępców do danych w telefonie komórkowym oraz do loginu oraz hasła do rachunku bankowego.

Wyłudzenie przez e- mail.

Podobnie jak numer telefonu, również adres poczty internetowej jest typową informacją, jaką podaje się w trakcie zamawiana usługi kurierskiej.

Również wiadomość e-mail od firmy przewozowej nie budzi zaskoczenia. Właśnie dlatego, hakerzy zamieszczają w nich linki za pomocą, których Klient może sprawdzić na przykład lokalizację przesyłki.

W rzeczywistości jednak, link ten jest inicjatorem instalacji złośliwego oprogramowania za pomocą którego możliwe jest kontrolowanie naszego komputera.

Telefoniczne wyłudzanie informacji.

Warto wspomnieć, że wyłudzenia dokonywane są również bezpośrednio. Jeśli przestępcy uzyskają dostęp do naszego komputera lub telefonu mogą oni kontrolować wszystkie nasze ruchy wykonywane na tych urządzeniach.

Jeśli zorientują się, że mamy zamiar wysłać paczkę za pomocą kuriera, mogą uprzedzić firmę transportową. Za pomocą telefonu, pod pozorem przeprowadzenia ankiety, badają oni, czy przedmiot przesyłki jest wartościowy. Jeśli okaże się, że jest to dla nich opłacalne, wysyłają swoich, nieprawdziwych kurierów po odbiór przesyłki, jednocześnie kradnąc nadanie.

Jak się chronić przed oszustami?

Wskazane sposoby to jedynie przykłady na które należy zwrócić uwagę. Jak się przed nimi uchronić? Najlepszą rada to: uważać oraz czytać SMS-y i wiadomości elektroniczne. Łatwo udzielać rad, a nieco trudniej wdrożyć je w życie. Prezentujemy kilka sposobów, które pozwolą obniżyć ryzyko oszustwa:

Uważne czytanie SMS-ów oraz wiadomości e-mail.

Pamiętajmy, że nigdy firma kurierska nie pobiera żadnych dodatkowych opłat za doręczenie paczki do adresata. Jeśli natomiast otrzymamy link do monitorowania przesyłki, powinniśmy zdecydowanie z niego zrezygnować na rzecz śledzenia jej w aplikacji mobilnej.

Sprawdźcie adres skąd pochodzi wiadomość

Jeśli otrzymamy wiadomość e-mail w sprawie zamówionej przesyłki, powinniśmy koniecznie sprawdzić adres z którego została ona wysłana. Jeśli ten budzi nasze wątpliwości, niezwłocznie skontaktuj się z infolinią firmy transportowej.

Przestępcy nierzadko wykorzystują adresy email, które zawierają nazwę firmy, pod którą się podszywają. Ma to maksymalnie zmylić odbiorcę. Warto nie tylko spojrzeć na nazwę wyświetlaną, ale również na rzeczywisty adres email.

Firma kurierska nie dzwoni z prośbą o podanie danych finansowych

Firma kurierska nigdy nie dzwoni do Klientów z prośbą o wskazanie wartości przesyłanego przedmiotu. Formularze zamówienia przesyłki są stworzone w taki sposób, że w przypadku przesyłki pobraniowej lub ubezpieczenia przedmiotu, brak wskazania jego wartości nie jest możliwe zakończenie procedury.

Zasada ograniczonego zaufania

Jeżeli cokolwiek budzi nasze wątpliwości, powinniśmy skontaktować się z firmą kurierską za pomocą oficjalnej infolinii.

About the author

Łukasz Domagała

Z branżą kurierską jestem związany już ponad 12 lat.
Współtworzę serwis Kuriernet.pl realizując tam swoją pasję i zamiłowania.
Skontaktuj się ze mną wysyłając wiadomość na : biuro@kuriernet.pl

View all posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *