Pandemia koronawirusa spowodowała, że zakupy internetowe zyskały na popularności. Długie miesiące zamknięcia sklepów i galerii spowodowały, że wiele marek postanowiło zrezygnować ze sklepów stacjonarnych na rzecz wirtualnych platform. Niestety jednocześnie, od kilku miesięcy obserwuje się bardzo duży wzrost cen produktów.
Najbardziej odczuwalna jest drożyzna w zakresie produktów spożywczych. Te wszystkie okoliczności spowodowały, że konsumenci bardzo chętnie poszukują obniżek cen i promocji.
Odwiedzając sklepy stacjonarne ulubionych marek czy witryny internetowe bardzo widoczne są liczne promocje. Przybierają one różnego rodzaju formę- począwszy od rabatów procentowych, przeceny, obniżki aż po oferty „kup 2 produkty, 3 za złotówkę”. Bez wątpienia są to bardzo kuszące propozycje. Czy są one faktycznie wyjątkową okazją na zaoszczędzenie pieniędzy?
„Średnio raz w tygodniu dostajemy listę produktów, które mamy przecenić. Promocje mają różną postać. Dotyczą głównie produktów, które nie cieszą się dużą popularnością lub nie mają pełnej rozmiarówki. Jest taniej, jednak bardzo często kończy się tak, że odsyłamy towar do głównego magazynu.” - pracownik jednej z popularnych firm odzieżowych.
„Nasz biznes to głównie sprzedaż internetowa. Do okresu dużych przecen przygotowujemy się parę miesięcy wcześniej. Dotyczy to głównie produktów nowych w ofercie. Właśnie dlatego trzeba to bardzo dobrze zaplanować. Narzucamy na te przedmioty wyższą marże. Początkowo kupują tylko najbardziej potrzebujący klienci, którzy nie patrzą na ceny. Kiedy przychodzi czas wyprzedaży wracamy do ceny rynkowej. Na Klientów bardzo działają banery promocyjne i sam fakt tego, że cena spad.a”- pracownik popularnego sklepu RTV AGD.
Jak widać z relacji samych pracowników, wiele promocji to tylko iluzoryczne przekłamie rzeczywistości. Liczne badania przeprowadzone głównie w Stanach Zjednoczonych wskazują na to, że odpowiednie komunikaty reklamowe, kolory a nawet czcionki działają na świadomość konsumenta.
Warto wskazać, że nieformalne święto zakupów nie jest wymysłem końca XX wieku. Oczywiście, właśnie w tym czasie okazja ta zyskała na popularność w naszym kraju. Stało się tak głownie za sprawą upowszechnienia zakupów, otwarcie nowych sklepów i zwiększenia zamożności obywateli.
Nikogo pewnie nie zaskoczy, że początek wielkich wyprzedaży Black Friday można umiejscowić w Stanach Zjednoczonych. Co było powodem powstania tego święta? Z jednej strony pochody poprzedzające święta, które były w dużej mierze sponsorowane przez popularne sieci sklepów. Można uznać, że miały one wymiar marketingowy. Z czasem uznano jednak, że wprowadzając w tym czasie bardziej atrakcyjne ceny na niektóre produkty w sklepach można skłonić konsumentów do wzmożonych zakupów.
Było to wyjątkowo ważne by pozbyć się przed końcem roku produktów, które należy sprzedać. Właśnie w taki sposób w kilka lat Black Friday stał się symbolem wyprzedaży. Oczywiście, święto to zmieniało się przez lata i zyskało wielu nowych znaczeń. Popularne stały się weekendy wyprzedaży, noce wyprzedaży czy cyber wyprzedaże.
Wyprzedaże to nie tylko niskie ceny i okazje w sklepach ale również rozwój branży powiązanych. To właśnie wtedy firmy kurierskie wykorzystują wszystkie swoje siły by dostarczyć zamówione przesyłki. Z uwagi na to, że nadań jest wyjątkowo dużo, firmy sprzedażowe zastrzegają sobie prawo do wydłużonej dostawy.
„Black Friday to ciężki czas. Z jednej strony bardzo dużo nadań, z drugiej trzeba zwracać uwagę na każdy zapakowany towar. Sprzedawcy przy dużej liczbie paczek nie zwracają uwagi na dokładność pakowania. To jednak nie jedyny problem. Druga fala zaczyna się po tygodniu od zakończenia akcji promocyjnych, kiedy konsumenci zwracają zakupiony towar.” - pracownik znanej firmy kurierskiej.
Dane statystyczne wskazują na to, że w okresie wyprzedaży Black Friday obsługuje się około 20% całorocznego obłożenia przesyłek. Oczywiście, okres ten nie wyprzedza Świąt Bożego Narodzenia ale są istotnym okresem w całym roku.
Firmy kurierskie przygotowują się nie tylko angażując wszelkie siły swoich pracowników. Również dla tych przedsiębiorstw jest to okres licznych promocji i pokazania swojego potencjału.
„Blach Friday to ciężki okres. Wszystko musi być idealnie przygotowane. Nie ma miejsca na pomyłki. Na tą okazję również poszukujemy partnerów którzy nas obsłużą- firmy IT, kurierzy i wiele innych. Firma kurierska musi być szybka i skuteczna a przy okazji mieć konkurencyjne ceny. Nie interesują nas standardowe ceny bo zwyczajnie nas na to nie stać. Idealna oferta jest taka, która zakłada płatność za nadanie i darmowy zwrot.” – właściciel firmy odzieżowej.
Okres wyprzedaży to bardzo dobry czas na to by spełnić swoje marzenia. Spodnie, których zakup planujemy od miesięcy, buty, zegarek, telefon i wiele innych- teraz są jeszcze bardziej dostępne. Poszukując obsługi całego przedsięwzięcia należy korzystać z zaufanych partnerów. Ważne jest by mieli doświadczenie i pomysł jak to wszystko ogarnąć. Idealnym wyborem w zakresie przesyłek kurierskich będzie portal Kuriernet.pl. Nie zależy nam na tym abyście Państwo wierzyli nam na słowo. Chcemy abyście Państwo przekonali się osobiście o tym, że jesteśmy najlepsi.
Black Friday, jak wspomniano, to dobry czas na zakup ulubionych produktów, czy świątecznych prezentów. Jest to również czas, kiedy zarówno konsumenci jak i sprzedawcy muszą zwrócić uwagę na wiele aspektów.