Większość Klientów przyzwyczajona jest do tego, że chcąc wysłać paczkę w dosłownym tego znaczeniu „zamawia kuriera”. W konsekwencji złożenia zlecenia odbioru, osoba pracująca w firmie kurierskiej odbiera pakunek ze wskazanego przez nas miejsca. Bez wątpienia, ta droga jest najłatwiejsza i najmniej czasochłonna. Czy jednak nie posiada wad? Sprawdźmy!
Nieodzownym dokumentem każdego transportu, w tym kurierskiego, jest list przewozowy. Stanowi on dokument będący potwierdzeniem odebrania przesyłki od nadawcy, jej zawartości, gabarytów oraz miejsca przeznaczenia. Również, pełni istotną rolę w procesie ewentualnej reklamacji usługi. W przypadku wspomnianego zlecenia jej odebrania od nadawcy, w większości sytuacji niezbędne jest jego wydrukowanie. Oczywiście, w wyjątkowych okolicznościach, możliwe jest dostarczenie listu przez kuriera, jednak nie jest to zasadą.
Każda z firm przewozowych, w regulaminie świadczonych usług, wskazuje przedmioty, które z uwagi na kwestie prawne lub fizyczne nie mogą być wysyłane. Podobnie jest w zakresie gabarytów pakunków, rozumianych nie tylko jako wymiary poszczególnych boków, ale także ich waga. Niestety, jest to parametr bardzo często ignorowany, co prowadzi do zwrotów lub naliczenia dodatkowych opłat. Dzieje się tak, ponieważ większość Klientów nie posiada urządzeń do sprawdzania wagi, długości czy szerokości nadania.
Zlecenie firmie kurierskiej usługi związanej z transportem paczki wydaje się być bardzo łatwe. Właściwie, możemy to zrobić, korzystając z komputera lub opcji kuriera na telefon. Jednak kolejnym etapem jest konieczność oczekiwania na pracownika, któremu ją przekażemy. Niestety, bywa to często problematyczne z uwagi na to, że godziny pracy kuriera pokrywają się zwykle z naszymi. W przypadku małych paczek nie jest to uciążliwe, gdyż jako adres odbioru można wskazać zakład pracy. Zupełnie inaczej kształtuje się sytuacja z dużymi i ciężkimi przedmiotami.
Chcąc zamówić odbiór przesyłki przez kuriera lub skorzystać z kuriera na telefon, konieczne jest posiadanie dostępu do sieci lub telefonu. W większości przypadków nie jest to problem z uwagi na powszechną dostępność wskazanych urządzeń. Może być jednak tak, że w zupełnie wyjątkowych sytuacjach (nagłych, wcześniej niezaplanowanych) również i to bywa problematyczne.
Firma DPD to przedsiębiorstwo z długą historią wskazującą na to, że ciężka i konsekwentna praca przynosi bardzo dobre efekty. Świadczy ona swoje usługi niezłomnie na terenie całej Europy. Wsłuchując się w potrzeby swoich Klientów, firma stworzyła alternatywną drogę umożliwiającą samodzielne nadanie przesyłki. Idea oparta jest na prawie franczyzy udzielanej poszczególnym przedsiębiorstwom, które dysponują już lokalami usługowymi w postaci np. sklepów, kiosków, siłowni i wielu innych. Rozmieszczone są one tak na terenie naszego kraju, by w łatwy i prosty sposób były dostępne właściwie dla wszystkich. Nadawca dostarcza pakunek do wybranego punktu PickUp DPD we własnym zakresie o dowolnie wybranej przez siebie porze. Pełna lista obiektów oferujących opisaną usługę znajduje się na stronie internetowej DPD.
Jakie są plusy punktów PickUp DPD? Należy zacząć od tego, że poza fizyczną dostawą przedmiotu, nadawca właściwie nie musi podejmować innych kroków. Pracownik salonu świadczącego usługi ma w większości przypadków możliwość zważenia oraz zmierzenia przesyłki i dopasowania do niej najbardziej atrakcyjnej oferty. Nie jest też konieczne drukowanie listu przewozowego (jego posiadanie w chwili nadania zdecydowanie skróci czas). Wystarczy jedynie dysponować podstawowymi informacjami jak: adres nadawcy i adresata oraz numer kontaktowy. Ważnym aspektem takiego rozwiązania są również godziny otwarcia punktów PickUp DPD. Większość z nich stwarza możliwość doręczenia od rana do późnych godzin wieczornych, co zapewne zadowoli osoby pracujące w standardowych porach.
Jak widać, punkty PickUp DPD to same plusy, również pod względem finansowym. Firma, z uwagi na brak konieczności angażowania kuriera w odbiór przesyłki, stworzyła specjalną ofertę cenową, która zadowoli wszystkich zainteresowanych. Można oczywiście wiele pisać o pozytywnych stronach samodzielnych punktów dostawy, lepiej jednak przekonać się osobiście i wracając któregoś dnia z pracy czy jadąc na zakupy „wpaść” i nadać przesyłkę.
W wielu europejskich krajach, firma DPD wprowadziła rozwiązania nadawczo- odbiorcze, które dokonywane są jedynie w kontakcie z maszyną pocztową (popularne w Polsce paczkomaty). Są one również oznaczone logiem PickUp, dając możliwość całodobowego nadania i odebrania przesyłki o mniejszych gabarytach. Należy jednak pamiętać, że czas na pobranie pakunku jest ograniczony przeważnie do 24 godzin od chwili umieszczenia w maszynie.
UPS jako jeden z najważniejszych „graczy” na rynku usług kurierskich stworzył również alternatywę dla swoich Klientów w zakresie nadania oraz odbioru przesyłki. Punkty Access Point, zlokalizowane są w najbardziej strategicznych miejscach naszego kraju- zarówno w dużych miastach, jak np. Kraków, Warszawa, Wrocław oraz w mniejszych, m.in. w Jaworznie, Niepołomicach czy Wadowicach, dając możliwość nadania przesyłki „przy okazji” w dowolnie wybranej przez siebie lokalizacji oraz godzinie. Opcja ta jest także atrakcyjna dla adresata, gdyż może on odebrać swoją przesyłkę nawet w weekend bez konieczności oczekiwania na kuriera w domu. Access Point-y to także możliwość uzupełnienia dokumentów, takich jak np. list przewozowy pod okiem pracowników, którzy udzielą niezbędnych informacji, dokonania pomiaru paczki, a także sprawdzenia sposobu jej zapakowania. W przypadku małych gabarytów, firma udostępnia sygnowane UPS foliopaki, co dodatkowo wpływa na atrakcyjność przesyłki, gdyż nadawca nie musi poszukiwać opakowania na swój pakunek.
Każdy, kto chciałby skorzystać z usługi Access Point firmy UPS, powinien zapoznać się ze stroną internetową przedsiębiorstwa, gdzie znajduje się wyczerpująca informacja na temat sposobu nadania, a także lista punktów obsługująca wysyłki oraz odbiory.
Obecnie, firma proponuje nowy wymiar usługi ukierunkowany na w pełni bezobsługową ofertę. Przykładem innych popularnych przedsiębiorstw, UPS umieścił w wielu miastach Polski automaty przesyłkowe sygnowane Access Point. Są to swoiste paczkomaty, pozwalające nadać pakunek w szybki i łatwy sposób o dowolnej porze przez 24 godziny, a także odebrać całodobowo paczkę. Należy jednak zwrócić uwagę, że opcja ta nie jest dostępna dla bardzo dużych przesyłek z uwagi na ograniczone gabaryty maszyn obsługujących.
Forma organizacji przesyłki kurierskiej za pośrednictwem telefonu jest pewnego rodzaju połączeniem indywidualizmu oraz tradycyjnych metod. Polega ona na tym, że kontaktując się z infolinią konkretnej firmy, odbiór zostaje zamówiony na wskazany adres oraz w określonym zakresie czasowym. Dlaczego jest to atrakcyjne rozwiązanie? Kurier na telefon jest dobrą opcją zwłaszcza dla osób, które prowadzą aktywny tryb życia i chcą wygodnie nadać przesyłkę bez konieczności uzupełniania danych listu przewozowego czy podjeżdżania do punktu nadania. Jak usługa kuriera na telefon wygląda w praktyce?
1. Zapakuj swoją przesyłkę i określ jej gabaryty (waga, wymiary).
2. Zdobądź wszelkie niezbędne informacje (adres nadania/adresata, dane kontaktowe).
3. Wybierz firmę kurierską, z której usług chcesz skorzystać (upewnij się, że przedsiębiorstwo świadczy usługę „kurier na telefon”).
4. Skontaktuj się telefonicznie z wybranym przedsiębiorstwem i podaj konsultantowi niezbędne informacje. Pracownik wyceni usługę, a także zaproponuje dodatkowe opcje, takie jak np. ubezpieczenie, przesyłka pobraniowa itp.
5. Przekaż kurierowi przesyłkę, kiedy przybędzie do miejsca odbioru. Większość firm gwarantuje odbiór pakunku w określonym godzinowo przedziale czasowym, dostosowując się do potrzeb Klienta.
6. Oczekuj na informację od adresata, że odebrał nadaną rzecz.
Pamiętaj również o tym, że niezależnie od wyboru drogi, jaką przesyłka ma przebyć (PickUp DPD, Access Point UPS), możliwe jest śledzenie nadania zarówno bezpośrednio na stronie kuriera, jak i za pośrednictwem witryny KurierNet.pl.
Podsumowując uznać można, że wszystkie opisane sposoby: PickUp DPD, Access Point UPS czy kurier na telefon, są istotnym zwrotem w kierunku Klienta. Ich przewodnim celem jest poszanowanie czasu nadawcy, odbiorcy, jak również skrócenie pracy kurierów. Należy pamiętać, że obsługując setki nadań dziennie i chcąc doręczyć wszystkie przesyłki na czas, mają oni „pełne ręce roboty”. Wszystkie rozwiązania skierowane są do podmiotów prywatnych oraz przedsiębiorstw. Ma to duże znaczenie, zwłaszcza w obecnych czasach, kiedy wiele firm decyduje się na pracę zdalną, a bezpośredni kontakt międzyludzki powinien być ograniczony do minimum. Zarówno kurierzy poszczególnych przedsiębiorstw świadczących usługi przewozowe, jak i portal KurierNet.pl stale pracują nad wdrożeniem nowych rozwiązań w zakresie oferty analogicznej do PickUp DPD oraz Access Point UPS.
Chcąc zatem w skrócie wskazać pozytywne strony opisanych instrumentów, należy zwrócić uwagę na:
1. Szybkość podejmowanych czynności
2. Atrakcyjne ceny oraz rabaty
3. Brak oczekiwania na kuriera. Zakres czasowy ogranicza się jedynie do „widełek” wskazanych przez Klienta
4. Bezpieczeństwo w zakresie gabarytów i sposobu pakowania przesyłki
5. Powszechna dostępność punktów nadawczych
6. Możliwość nadania oraz odbioru również po standardowych godzinach pracy, a w przypadku paczkomatów, przez 24 godziny na dobę
7. Skrócenie czasu pracy kuriera, co dodatnio wpływa na terminowość dostarczenia przez niego innych przesyłek
Planując przesyłki, poleca się również bieżące sprawdzanie stron internetowych w celu poszukiwania promocji. Obecnie, chcąc rozpowszechnić swoje usługi, PickUp DPD oraz Access Point UPS, możliwe jest uzyskanie atrakcyjnego rabatu. Dodatkowo, KurierNet.pl zachęca do korzystania z programów lojalnościowych w celu obniżenia kosztów przesyłki.