Wśród czytelników i mieszkańców naszego kraju nie ma raczej osoby, która nie wie co to paczkomat. Ciężko z pewnością o osobę, która chociaż raz nie korzystała z tego typu rozwiązania. Automaty pocztowe są z nami już od kilku lat i w zdecydowany sposób ułatwiają nam życie. Pozwalają na odbiór oraz nadanie przesyłki właściwie w każdym czasie.
Początkowo było ich mało i były obsługiwane wyłącznie ręcznie. Z czasem jednak pojawiały się na każdym rogu ulicy a nasze dłonie zastępowały telefony i kody QR. Bezapelacyjnie prym w tym temacie wiodła firma InPost. Rynek kurierski idzie jednak stale do przodu. Nie dziwi zatem, że kolejne podmioty decydują się na zastosowanie tego typu rozwiązań
Firmy DPD nie trzeba przedstawiać w szczegółowy sposób. Obsługuje ona tysiące przesyłek, począwszy od tych małych, kończąc na skomplikowanej, międzynarodowej spedycji. Obecnie wprowadzają na rynek automaty pocztowe sygnowane swoim logo. Wiele osób uzna, że to nic nadzwyczajnego. Owszem, nie jest to wielkie wydarzenie. Warto jednak zwrócić uwagę na zupełnie nową funkcjonalność i współprace urządzeń.
Po pierwsze zwróćmy uwagę na gabaryty. Firma DPD przez dłuższy czas prowadziła badania w zakresie liczby doręczanych przesyłek. Jest ich oczywiście bardzo dużo ale nie chodziło o to by postawić na każdym osiedlu ogromną zdalnie otwierana szafę, ale o to by dostosować się do realnych wymagań rynku. Właśnie dlatego w strategicznych miejscach największych miast umieszczono duże maszyny, które mieszczą kilkadziesiąt przesyłek jednocześnie. W mniej uczęszczanych lokalizacjach położone są natomiast mniejsze automaty na około dziesięć przesyłek.
DPD zwykle odznaczało się logo w postaci czerwonego kartonu. W tym przypadku koncepcja została zachowana i wspomniany symbol umieszczono na popielatym tle. Niewątpliwie zachowuje to wszelkie znamiona estetyki. Czy to wszystko co wyróżnia firmę DPD? Kolejnym krokiem jest odbiór przesyłki.
Możemy to zrobić jedynie za pomocą aplikacji mobilnej. Jest ona do pobrania na wszystkie platformy instalowane na smartfonach. Rejestracja również jest bardzo intuicyjna i wymaga jedynie podania numeru telefonu. Interfejs wydaje się przyjazny i nie daje powodu do zmartwień osobie mniej zaawansowanej technicznie.
Problem ze zlokalizowaniem paczkomatu załatwia funkcja wskazania drogi do przesyłki. Na czym ona polega? Po włączeniu modułu GPS w telefonie, aplikacja „poprowadzi” nas do paczkomatu. Korzysta ona z map Google. Pewnym mankamentem tego rozwiązania jest to, że wykorzystuje to w znacznym zakresie baterie.
Musimy więc pamiętać o tym, że jeśli planujemy dłuższą drogę, powinniśmy mieć więcej niż 5% baterii. Jeżeli już jesteśmy przed automatem, nie szukajmy kodu QR czy ekranu na którym wpisujemy kod. Konieczne jest włączenie modułu Bluetooth i wyszukanie paczkomatu. Tu pojawia się kwestia techniczna. Przyjmuje się, że ten sposób łączności działa na odległość około 10 metrów. Musimy więc być relatywnie blisko. Po tym jak z powodzeniem połączymy urządzenia możemy wydobyć przesyłkę.
Zalety rozwiązania jakie zastosowało DPD nasuwają się same. Nie warto więc kolejny raz pisać o tym, że można odbierać o każdej porze, przedłużać odbiór a to wszystko jest bardzo wymagane w czasach pandemii. Nie popadając w sceptycyzm, warto skupić się na negatywnych stronach zastosowania takiej technologii. Ale czy one są? To zależy od użytkownika.
Testując tego typu automat zastrzeżenie budzi wykorzystanie technologii „niebieskich ząbków”, która powoduje „sparowanie” urządzeń. Niestety, jest to idealna furtka do tego, że uzyskać dostęp do naszego telefonu i danych tam zawartych. Jasne, z pewnością zastosowano odpowiednie zabezpieczania, jednak podobnie jak programy antywirusowe w komputerach, również one są możliwe do sforsowania. Biorąc pod uwagę, że telefon ma stały dostęp do Internetu, może okazać się, że odbierając lub nadając przesyłkę, nadaliśmy również dane zapisane w pamięci urządzenia. Poza tym, wszelkie rozwiązania wydają się bardzo standardowe.
Ocena funkcjonalności paczkomatów DPD to kwestia indywidualna. Z pewnością jest to kolejny krok zmierzający do zastąpienia czynnika ludzkiego i niebezpieczeństwa jakie niesie za sobą bezpośredni kontakt.
Warto dać temu szansę i czas. Platforma Kurierne.pl od lat współpracuje z firma DPD i jesteśmy bardzo zadowoleni, że przedsiębiorstwo postanowiło wdrożyć w życie tego typu rozwiązanie. Rozwój bowiem jest priorytetem w każdej branży. Należy jednak pamiętać, że niezależnie od zabezpieczeń, zawsze należy zachować ostrożność.